Seizoen 2020-2021

Zondag 29 november 2020 | 11.00 | Vredeberg Lier
Pianorecital
Lucas Blondeel

Zondag 24 januari 2020 | 11.00 | Vredeberg Lier
De Russische ziel
Desguinkwartet
Wolfram Van Mechelen – viool
Ludovic Bataillie – viool
Rhea Vanhellemont – altviool
Pieter-Jan De Smet – cello

Zondag 14 maart 2021 | 11.00 | Vredeberg Lier
Franz Schubert (1797-1828), Klaviertrio in Es-Dur D 929
Trio Alba
Livia Sellin - viool
Philipp Comploi – cello
Chencheng Zao – piano

Zondag 25 april 2021 |  11.00 | Begijnhofkerk Lier
T.E.N.E.B.R.A.E. van donker naar licht
Imago Mundi
Jana Pieters – sopraan
Khaled Alhafez – sufi zang
Liam Fennelly – viola da gamba Tammam Ramadan – ney
Sofie Vanden Eynde – theorbe en artistieke leiding
Bart Jacobs – orgel

 

 

Lucas Blondeel -  Piano
Beethoven (1771-1827)

ZONDAG 29 NOVEMBER 2020 | 11.00 | Vredeberg

APERITIEFCONCERT

Sonate 8, "Pathétique" in c Op. 13 (1798)
Grave - Allegro di molto e con brio
Adagio cantabile
Rondo: Allegro
Sonata 14, quasi una fantasia "Mondschein" in cis Op. 27/2 (1801)
Adagio sostenuto 
Allegretto 
Presto agitato 
Sonate 32 in c Op. 111 (1822)
Maestoso - Allegro con brio e appassionato 
Arietta: Adagio molto semplice e cantabile 

Lucas Blondeel (°1981) ontdekte de muziek op vierjarige leeftijd nadat hij in de antiekzaak van zijn ouders een 19de eeuwse pianoforte begon uit te proberen. De liefde voor muziek bracht hem via het Conservatorium in Antwerpen naar de Universität der Künste in Berlijn.
Lucas stond wereldwijd op prestigieuze podia en bereikte de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Hij begeleidde liedzangers van wereldniveau, vormt een pianoduo met Nicolas Callot en treedt op met klarinettiste Annelien Van Wauwe.
Sinds 2012 is hij hoofddocent piano en pianoforte aan de Akademie für Tonkunst in Darmstadt en geeft hij regelmatig masterclasses in Duitsland, Hongarije en China. Vanaf 2018 is Lucas Professor aan de Universität der Künste Berlin.
Tientallen opnames getuigen van een productieve carrière.
In dit Beethovenjaar luisteren we naar de Sonate Pathétique van de nog jonge Beethoven bij de aanvang van de romantiek.
Zijn 14e pianosonate (Mondschein), droeg hij  op aan zijn 16-jarige leerlinge gravin Guilietta Guiccardi voor wie hij romantische gevoelens koesterde. Voor de componist was deze sonate een ode aan de fantasie. (Sonata quasi una fantasia). De benaming “Mondschein” kwam later, van een bewonderaar.
De pianosonate nr 32 uit 1822 was Beethovens laatste pianosonate. Een werk vol drama en verrassende wendingen.